خانه / پایتخت / چرا کارگران در دی 96 و آبان 98 به خیابان ها آمدند / محسن هاشمی توضیح داد

چرا کارگران در دی 96 و آبان 98 به خیابان ها آمدند / محسن هاشمی توضیح داد

روانشهر: رئیس شورای شهر تهران گفت: همیشه در مورد جایگاه ومنزلت کارگر صحبت می کنیم و یکی از این منزلت ها، پیگیری مطالبه آنها از سوی انجمن صنفی شان است. وگرنه نهادهای انتظامی، امنیتی و نظامی که دنبال ایجاد نظم را در جامعه هستند، باید این موضوع را در خیابان ها دنبال کنند. در حوادث دی ماه 96 و آبانماه 98 قشر قابل توجه از کارگران که فکر می کردند صدایشان را مسئولان نمی شوند، به خیابان آمدند و با آشوبگران که قصد دیگری داشتند، همراهی کردند. امیدوارم 1400 سال شنیده شدن صدای کارگران و تحقق مطالبات آنها باشد.

به گزارش خبرنگار روانشهر، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در مراسم گرامیداشت روز کارگر با تشکر از پیروز حناچی برای مقابله سریع با واکسن خواری در شهرداری، تاکید کرد: جای تقدیر دارد که شهردار تهران عنوان کرد لیست واکسیناسیون را در سامانه شفافیت بارگذاری می ند، تا سوءتفاهم ها رفع شود.

او با بیان این که امسال روز کارگر همزمان با شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنان (ع) شده است، افزود: مصادف شدن این دو موضوع ایجاب می کند که توجه مضاعفی به جایگاه کارگر نزد اهل بیت داشته باشیم. حضرت امیرالمومنان (ع) خود کارگری می کردند و به آبادانی دوران خودشان اهمیت داده و کمک می کردند. حتی بعضی از پیامبران نیز از جامعه کارگری انتخاب شده اند. به عنوان مثال حضرت موسی به مدت 10سال در سرزمین کنعان کارگر بوده است. در نتیجه جایگاه کارگر در نزد خدا بسیار بالاست.

فعالیت 45هزار کارگر در شهرداری

محسن هاشمی با اشاره به این که بدنه شهرداری تهران بیشتر کارمندی است، اظهار کرد: کارگران در استخدام رسمی کمتر از 1000 نفر و بقیه کارگران در تشکیلات هادیان فر مشغول به کار هستند. اما بیش از 40هزار کارگر از طریق پیمانکاران با شهرداری همکاری می کنند. تعداد رسمی و غیر رسمی جمعیت کارگری شهرداری تهران نزدیک به 45 تا 50هزار نفر است. در حال حاضر موضوع معیشت کارگران و حداقل حقوق آنها مطرح است و با شرایط فعلی جامعه، تورم از درآمد کارگران پیشی گرفته است و هر ساله وضعیت کارگران را نسبت به سال بعد بدتر می کند و به همین دلیل سفره هایشان کوچک تر شده است.

تورم سفره های مردم را کوچک کرد

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که فقط معیشت کارگران مد نظر نیست، افزود: جایگاه اجتماعی، ارتقا مهارت، حتی تحصیلات، منزلت و امنیت شغلی کارگران نیز مهم است اما همه این مسائل در سایه معیشت کارگران گم شده است. بانک مرکزی تورم بسیار بالایی را برای سال گذشته و فروردین امسال اعلام کرد. با وجود افزایش حقوق کارگران، این تورم 20درصد سفره کارگران را کوچک کرده است. دولت های مختلف با این موضوع پنجه نرم کرده اند. اما در دولت آیت الله هاشمی سعی شد تورم از حقوق پیشی نگیرد و متوسط تورم 20 درصد و افزایش حقوق کارگران در آن زمان 23درصد بود.

محسن هاشمی با اشاره به این که به سمت انتخابات ریاست جمهوری می رویم، گفت: لازم است کاندیداهای ریاست جمهوری برای این موضوع برنامه جامع و کاملی را در نظر بگیرند. با توجه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کارگران که قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند، کاری کنند که این قشر از صندوق های رای قهر نکنند. همیشه در مورد جایگاه ومنزلت کارگر صحبت می کنیم و یکی از این منزلت ها، پیگیری مطالبه آنها از سوی انجمن صنفی شان است. وگرنه نهادهای انتظامی، امنیتی و نظامی که دنبال ایجاد نظم را در جامعه هستند، باید این موضوع را در خیابان ها دنبال کنند. در حوادث دی ماه 96 و آبانماه 98 قشر قابل توجه از کارگران که فکر می کردند صدایشان را مسئولان نمی شوند، به خیابان آمدند و با آشوبگران که قصد دیگری داشتند، همراهی کردند. امیدوارم 1400 سال شنیده شدن صدای کارگران و تحقق مطالبات آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرویس های روان شهر