خانه / جامعه امروز / آسیب های اجتماعی / تهران شهری ناامن و ناپایدار است / زاکانی گفت نظام را پشت مدیریت شهری می آورم

تهران شهری ناامن و ناپایدار است / زاکانی گفت نظام را پشت مدیریت شهری می آورم

روانشهر: عضو شورای شهر تهران گفت: واقعیت این است که تهران شهر ناامن و ناپایدار است. امیدواریم که در این دوره بحث ایمنی و پایدار سازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت کار مدیریت شهری قرار گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی روانشهر؛ فرونشست ها و فروچاله های شهر تهران حالا به یکی از دغدغه های شهری تبدیل شده است. موضوعی که هر روز بحرانی تر م شود. برای پیدا کردن و پایش حفره های زیرزمینی دوره چهارم مدیریت شهری دستگاهی به نام GPR از کشور ژاپن اجاره شد. اما در اواخر دوره چهارم این مهلت اجاره آن تمام شده و این دستگاه را دوباره به ژاپن برگرداندند. تهرانی نشینان حالا با نگرانی فرو رفتن خیابان و گاهی هم فاجعه انفجار شهران روز را به شب و شبها را به روز گره می زنند.

چرا شورای شهر و شهرداری تهران ردیف بودجه ای برای تهیه دستگاه GPR و پایش لحظه ای حفره های زیرمینی تهران اختصاص نمی دهد؟ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال به خبرنگار روانشهر گفت: واقعیت این است که تهران شهر ناامن و ناپایدار است. متاسفانه در دوره های گذشته به موضوع فروچاله ها آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است.

فرونشست ها در تهران از گذشته های دور تاکنون

او افزود: امیدواریم که در این دوره بحث ایمنی و پایدار سازی شهر تهران در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی در اولویت کار مدیریت شهری قرار گیرد و بحث محیط زیست، آلودگی آب، خاک و هوا در تهران یکی از اولویت های امروز شورای شهر پایتخت شود. محیط زیست در تهران آسیب دیده است و این فرونشست هایی که امروز شاهد هستیم از گذشته های دور شروع شده است. کشور ما دوباره به سوی خشکسالی حرکت کرده و امسال بارندگی نداشتیم. بنابراین در آینده قطعا شاهد فرونشست های بیشتری در تهران خواهم داشت. همانطور که در دوره چهارم مدیریت شهری پیگیر زلزله نگار بودیم و در برخی از نقاط تهران این زلزله نگارها نصب شد، باید دستگاه GPR نیز خریداری شود نه به شکل اجاره ای و موقت. خرید این دستگاه را حتما در دستور کار کمیسیون های تخصصی قرار می دهیم. البته این وظیفه کمیته سلامت و محیط زیست است که به صورت کارشناسی و تخصصی خرید این دستگاه را بررسی کند. ما نیز در کمیسیون برنامه و بودجه خرید دستگاه GPR را پیگیری می کنیم تا در متمم بودجه امسال یا حداکثر ردیف بودجه ای در سال آینده بودجه شهرداری به خرید این دستگاه اختصاص پیدا کند و دستگاه GPR را وارد تهران شود.

نبود مدیریت یکپارچه شهری درد همیشگی کشور

به گفته کارشناسان لوله های آب در شهران پوسیده و خاک را شسته بودند، به همین دلیل آسفالت روی لوله های گاز سنگینی کرده و انفجار شهران رخ داد. این رخدادها نشان می دهد شهرداری باید با شرکت هایی مانند آب و فاضلاب، گاز و… هماهنگی داشته باشند. چرا این هماهنگی ها وجود ندارد؟ عضو ششمین دوره شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال گفت: این سوال شما من را به یاد درد همیشگی کشور می اندازد، آنهم نبود مدیریت یکپارچه شهری است. تا زمانی که تکلیف لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس روشن نشود، این مشکلات وجود خواهد داشت. این لایحه را در دوره چهارم مدیریت شهری تهیه کردیم و در کمیسیون کلانشهرها نیز به تصویب رسید اما متاسفانه از مجلس دوره گذشته تاکنون این لایحه همچنان در مجلس باقی مانده است. اگر این لایحه تصویب، ابلاغ و درست اجرا شود این نگرانی ها و این که آب و فاضلاب و… تمام بار را به دوش شهرداری می اندازند، رفع خواهد شد.

رایزنی های اعضای شورای شهر تهران با نمایندگان مجلس

او ادامه داد: تا زمان تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری مجبوریم مشکلات را به صورت موردی حل کنیم. در حقیقت باید از سازمان ها و شرکت های مختلف دعوت کنیم به شورای شهر تهران بیایند تا برای مشکلاتی که همه با هم برای مردم ایجاد کرده ایم یک راهکاری پیدا کنیم. امیدواریم که این لایحه با اولویت در دستور کار مجلس قرار گیرد و زودتر تصویب شود تا شاهد اینگونه ناهماهنگی در شهر نباشیم.

قالیباف به عنوان رئیس مجلس با سابقه ۱۲ساله شهرداری با تمام مشکلات شهر آشناست. برخی از اعضای شورای شهر دوره چهارم نیز در مجلس حضور دارند. در حقیقت رئیس مجلس و برخی نمایندگان آن از نزدیکان اعضای جدید پارلمان شهری هستند. این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که برای تصویب سریع تر این لایحه، با مجلس رایزنی کرده اید؟ گفت: ما با فراکسیون مدیریت شهری، کمیسیون عمران، کمیسیون شوراهای مجلس و رئیس مجلس در این مورد صحبت کردیم و آنها قول دادند که لایحه مدیریت یکپارچه شهری را در اولویت قرار دهند. خوشبختانه این دوره پتانسیل خوبی در مجلس وجود دارد چون شهرداران و اعضای شورای شهر بسیاری از شهرهای مختلف وارد مجلس شده اند و فراکسیون مدیریت شهری با ۱۴۰ عضو یکی از بزرگترین فراکسیون های مجلس محسوب می شود. تا جایی که اطلاع دارم لایحه مدیریت یکپارچه شهری در اولویت مجلس قرار گرفته است.

طلب ۵۴هزار میلیاردی شهرداری از دولت

دولت ها همیشه در مقابل لایحه مدیریت یکپارچه شهری مقاومت کرده اند چرا که بخشی از منابع درآمد خود در حوزه های آب، برق، گاز، تلفن و… را از دست می دهند. دولت ها حتی زمانی که با شورای شهر تهران و شهردار همسویی سیاسی داشتند هم هرگز در مورد این لایحه و بدهی ها با مدیریت شهری همراه نشدند. اما باز هم در این برهه از زمان مجلس، دولت و مدیریت شهری از یک جناح سیاسی (اصولگرا) هستند و شاید این نقطه امیدی باشد برای به ثمر رسیدن لایحه مدیریت یکپارچه شهری و تعیین تکلیف بدهی ها. ناصر امانی درباره تعیین تکلیف و توافق درباره بدهی های دولت به شهرداری گفت: یکی از برنامه هایی که شهردار منتخب شورای شهر تهران داشت و باعث کسب رای اعتمادشان شد، این بود که قول داد نظام را پشت مدیریت شهری می آورد و این مشکلات تاریخی که در طول زمان بین دولت و مدیریت شهری ایجاد شده را حل می کند. چالش هایی در شهر تهران وجود دارد که اگر حل نشوند، بسیاری از مشکلات موجود در پایتخت از جمله بدهی های شهرداری، منابع مالی مورد نیاز شهرداری برای توسعه شهر و… حل نخواهد شد. امیدواریم که با آمدن شهردار منتخب این مشکلات حل شود. ایشان گفته است با سران قوا صحبت کرده و سران سه قوه از ایشان حمایت کرده اند. امیدواریم با این حمایت حداقل تکلیف مطالبات قانونی (نه مطالبات مورد اختلاف بین دولت و مدیریت شهری) روشن شود.

این عضو شورای شهر درباه مطالبات قانونی اظهار کرد: ۱) تامین ۵۰درصد هزینه توسعه مترو بر عهده دولت است. ۲) یک سوم بلیط یارانه اتوبوسرانی و مترو بر عهده دولت است. ۳) باید ۴۰درصد جریمه های رانندگی به شهرداری پرداخت شود. ۵) عوارض ساخت و سازی که وزارتخانه ها در شهر داشتند اما از شهرداری مجوز نگرفته اند باید به شهرداری پرداخت شود. پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در گزارش خود گفت؛ «با احتساب این عوارض، چیزی بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم.»

ناصر امانی با اشاره به این که سال ۹۶ می گفتیم ۱۶هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم، گفت: اما محمدعلی نجفی شهردار شد و گفت: «ما طلبی از دولت نداریم!» حالا پیروز حناچی در آخر دوره مدیریت پنجم شهری به این نتیجه رسید که مدیریت شهری ۱۶هزار میلیارد که نه، ۵۴هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

احمدی نژاد و روحانی کمکی به شهرداری نکردند

او با اشاره به این که به یکدست بودن دولت، مجلس، شهرداری و شورای شهر تهران، غَره نمی شویم، تاکید کرد: چون تجربه موفقی از در یکدست بودن دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری نداریم، نه در دوره محمود احمدی نژاد و نه در دوره حسن روحانی. با وجود آن که از لحاظ فکری یکدستی وجود داشت اما احمدی نژاد و روحانی کمکی به شهرداری نکردند حتی در این دوره شهردار تهران را از هیئت دولت بیرون کردند. نمی گویم که ناامید می شویم اما مغرور نمی شویم چون دو تجربه ناموفق در این یکدستی ها داشتیم. باید روی پای خودمان بایستیم، با مردم صحبت کنیم و مطالبات مردم تهران را از مجموعه نظام طلب کنیم.

ناصر امانی در پاسخ به سوال به این سوال که آیا اقدامی صورت گرفته که شهردار عضو ثابت هیئت دولت باشد و از دولت اخراج نشود؟ گفت: این موضوع در فکر ما نبوده است. از قدیم حضور شهردار تهران در هیئت دولت عرف بوده است. توقع مدیریت شهرداری و جامعه هم این است شهردار در جلسه هیئت دولت حضور داشته باشد.

مدیریت شهری مسئول تهران دو و سه نیست

او افزود: ما سه تهران داریم، تهرانی که مدیریت شهری مسئول آن است و دو تهران دیگر که دولت و نظام مسئول آن هستند. چرا شهردار باید در هیئت دولت حضور پیدا کند؟ چون دو تهران دیگر رها شده است. ما فقط مسئول تهران اول هستیم. متولی و مسئول تهران دوم و سوم نظام و دولت است ولی بعد از انقلاب این وظایف به عهده شهرداری افتاده است. به همین دلیل شهردار تهران باید مشکلات تهران دوم و سوم را در جلسات هیئت دولت به رئیس جمهور و وزرای دولت بگوید تا آنها به تهران کمک کنند. بنابراین حضور شهردار در هیئت دولت یک الزام است تا مشکلات را بدون واسطه به رئیس قوه مجریه اعلام و مطالبات مردم تهران را در دولت مطرح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرویس های روان شهر