خانه / پایتخت / تاثیر واکسن کرونا در ایران چقدر است؟

تاثیر واکسن کرونا در ایران چقدر است؟

روانشهر: در حالی که تورهای رفتن به ارمنستان برای دریافت واکسیناسیون رایگان رونق یافته، واکسن کووبرکت در ایران فاز سوم کارآزمایی خود را پشت سر می گذارد و مطابق قوانین کارآزمایی درصد دریافت واکسن 2 به یک است.

به گزارش خبرنگار روانشهر، شاید به دلیل دو به یک بودن است که برخی داوطلبان فاز سوم کارآزمایی کووبرکت به کرونا مبتلا شدند. در فازهای کارآزمایی واکسن از هر دو نفر یک نفر آب مقطر دریافت می کند تا عوارض واکسن تشخیص داده شود عوارض واکسن در افرادی که واکسن دریافت کرده اند خود را نشان می دهد و آنها که آب مقطر تزریق کرده اند به عوارض مبتلا نمی شوند. اما اگر بیماری غیر از عوارض واکسن شیوع پیدا کند تمام داوطلبان درگیر آن می شوند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره به خبرنگار روانشهر درباره رایگان بودن واکسن کرونا در کشورهایی مانند ارمنستان تاکید کرد: مردم برخی از کشورها در مقابل واکسیناسیون مقاومت می کنند و واکسن ها روی دست دولت ها مانده است. عراق، ارمنستان و کشورهای دیگری که تور واکسن رایگان برگزار می کنند از جمله این کشورها هستند اما کشورهایی مانند ترکیه که شهروندانش از واکسن کرونا استقبال می کنند به توریست ها واکسن نمی زنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که پس از واکسیناسیون هم افراد به کرونا مبتلا می شوند؟ گفت: دهها نفر که واکسن کرونای آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوفارم دریافت کرده اند به کرونا مبتلا شده اند.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد واکسن های خارجی ختم به ابتلا شدند؟ تاکید کرد: ابتلا در واکسن ها متفاوت است. ولی در بهترین حالت روی کاغذ حداقل 10 درصد کسانی که اسپوتنیک، فایزر و مدرنا زدند، ممکن است به کرونا مبتلا شوند اما آمار فعلی پایین تر از این پیش بینی هاست. در افرادی که دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن را پشت سر گذاشته اند نیز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد. از 10 درصد تا حتی در مورد سینوواک استفاده شده در ترکیه تا اثربخشی 50 درصدی در برزیل 50 صحه ای است بر این که ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون رخ می دهد.

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا ژنتیک و شرایط جغرافیایی در اثربخشی واکسن ها تاثیرگذار است یا خیر؟ گفت: ژنتیک، فیزیولوژی متفاوت سیستم ایمنی افراد و سویه های (جهش های) متفاوت کرونا در اثربخشی واکسن ها تاثیرگذارند. خوشبختانه تاکنون مرگ و میر بعد از واکسیناسیون کامل بخاطر ابتلا به کرونا در ایران گزارش نشده است.  در کل آمار فعلا نشانه موثر بودن واکسن در پیشگیری از مرگ و میر است.

او در پایان به واکسن سیناژن اشاره کرده و افزود: هنوز فاز 2 این واکسن هنوز کامل و تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرویس های روان شهر