«یک کارشناس آیتی که می توانید او را علی بنامید و همکارش برای کسب مقام بالاتر در شرکت انتخاب شده بودند. این شرایط بسیار سختی برای هر دو آنها بود زیرا فقط یکی از آنها می توانست به مقام بالاتر برسد. در همین زمان، همکار او شروع به بیان حرف های ناراحت کننده زیادی کرد که در روح و ذهن علی تاثیر منفی بگذارد. به طور مثال می گفت،
«شنیده ام مدیر فلان حرف را گفته» یا «شنیدم فلانی می گفت تو …»همین حرف های ناامیدکننده بالاخره باعث عدم امنیت علی در آن شرکت شد و از کار خود استعفا داد.»
کینه توز و بدجنس است که هیچ گاه خیرشان به کسی نمی رسد.
اکساتدر جرولف – سخنگو و نویسنده بین المللی در زمینه شادی در محل کار می گوید:
«اگر متوجه شدید همکار شما اطلاعات مهم را از شما مخفی می کند، در جلسه های کاری همیشه با نظرات شما مخالفت، پشت سر شما بدگویی، از کمک کردن به شما دریغ می کند و سعی دارد جلوی مدیر همیشه شما را خراب کند و کارهایتان را بد جلوه دهد، باید از او بترسید و حسابی حواس خود را جمع کنید.»
از دیگر نشانه های کارشکنی و زیرآب زنی در محل کار این است که هرگز به آن ارتقا شغلی که لیاقت آن را دارید، نرسید. یا مدیر همیشه با شمارفتار سرد و بی تفاوتی داشته باشد. یا همکاران دیگر به طور ناگهانی از شما دوری کنندیا شما را در گروه خود راه ندهند. یا ناگهان متوجه رفتار مهربان فردی باشید که همیشه از شما دوری می کرده و رفتار تهاجمی داشته است.
یکی از دلایل آن این است که بیشتر ادارات و شرکت ها پاداش را فردی و به طور مجزا به کارمندان خود هدیه می کنند. همیشه فردی که بهترین نتیجه را کسب کرده باشد مستحق پاداش است و افرادی که به او در این مسیر کمک کرده اند هیچ پاداش و کمکی دریافت نمی کنند. این باعث ایجاد حالت رقابتی میان کارمندان می شود.
همین حالت باعث می شود تا به محض پیشرفت شما، همکاران از ترس اینکه مورد عنایت مدیر قرار بگیرید و از روی حسادت، جلوی پایتان سنگ اندازی کنند. آنها از توان و استعداد شما می ترسند و سعی می کنند به هر طریقی شده شما را بد و کارهایتان را غلط نشان دهند.
جرولف در این رابطه می گوید:
کسی که خود و موقعیت کاری خود را در خطر می بیند، سعی می کند تا با خراب کردن دیگران موقعیت خود را حفظ کند. باید بدانید انسان های حسود و بخیل زیادی اطراف ما هستند که چشم دیدن پیشرفت ما را ندارند و هرگز هم از کارشکنی های خود نادم و پشیمان نخواهند شد. آنها ذاتا بدخواه دیگران هستند. البته این مساله در همه ادارات و شرکت ها رواج ندارد.
هرگز بنا را بر بدبینی نگذارید
همه باید همیشه هوشیار و گوش به زنگ باشیم اما این اعتقاد به این مفهوم نیست از همان روز اول به اطرافیان خود بدبین باشیم. اگر همکارتان شما را تحویل نمی گیرد دو حالت دارد: یا بدخواه شما است یا واقعا سرش شلوغ است، حوصله ندارد یا آن روز خسته است.
شک در دل همه انسان ها وجود دارد. اما اگر قرار باشد همیشه به همه بدبین باشیم نمی توانیم با آرامش زندگی کنیم و محل کار هم به جهنم تبدیل می شود. اگر تصور می کنید کسی در حقتان کارشکنی می کند و سعی در بد جلوه دادن شما دارد، اول از این امر مطمئن شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.
اعتماد به همکاران
سعی کنید با همکاری که به او اعتماد دارید، صحبت کنید. بدون اینکه به کسی تهمت بزنید در مورد احساس خود و مسایلی که می بینید و می شنوید به آنها بگویید و نظرشان را بپرسید. شاید شما کاملا در اشتباه باشید و آنها به شما کمک کنند. البته باید همکار قابل اعتمادتان هم انسان بی غرض و درستی باشد.
گزارش کار روزانه بنویسید
هر کاری که انجام می دهید را بنویسید و در اختیار مدیر قرار دهید. به این ترتیب همه چیز کاملا مشخص و واضح است و هیچ کس نمی تواند به شما برچسب کم کاری بزند.
گوش به زنگ باشید
اگر رویدادهای مهمی در اطراف شما رخ داد، مثلا قرار بود ارتقا شغلی بگیرید اما نگرفته اید و وظایف و کارهای همکارتان عوض شده است باید کمی شک کنید که احتمالا کسی این وسط موش می دواند.
کارشکنی و خراب کردن دیگران اصولا با برنامه ریزی کامل و دقیق انجام می شود. بدگویی و غیب یکی از سلاح های فرد کارشکن است. متاسفانه، غیبت به گونه ای است که موضوع غیبت خودش آخرین فردی است که حرف های دروغین به گوشش می رسند و به همین دلیل هیچ اقدامی برای آن نمی توان انجام داد. اما بهترین پیشگیری برای غیبت این است که همیشه و همه جا گوش به زنگ و هوشیار باشید.
روبه رو شدن با همکار کارشکن
هنگامی که مطمئن شدید شما هدف نامردی های همکارتان قرار گرفته اید، حواستان به خود باشد و سعی کنید آرام باشید و لطمه ای به شما وارد نشود. یکی از بهترین روش های حفاظت از خود، خودشیرینی و جلب توجه کردن است.
همدردی و همفکری، محرک های بسیار قوی هستند و روش مستقیم برای راحت شدن از شر آنها، دوست شدن با فردی است که در حق شما نامردی می کند و وارد شدن به گروه آنها است. این روش دقیقا سیاست کشورها در مقابله با دشمنان خود است. مثلی هست که می گوید:
«دوستان خود را نزدیک خود نگهدارید و دشمنانتان را نزدیک تر!»
یا به طور مثال می توانید به طرف بگویید: «من متوجه شده ام هر گاه ایمیلی برای کمک به شما ارسال می کنم، پاسخ نمی دهید. همچنین در جلسه های کاری نیز همیشه سعی در رد کردن نظرات من و ایراد گرفتن به آنها دارید. این مسایل مرا ناراحت می کنند. آیا می توانیم در این رابطه با هم صحبت کنیم؟»
زیرآب کسی که زیرآب شما را زده را نزنید
اگر شک کردید کسی در حال زیرآب زنی شما است، شما با فرهنگ تر و با منطق تر از او باشید. در عوض کار او، زیرآب او را نزنید. همیشه سعی کنید به او کمک کنید و پیشنهادهای سازنده برای شغلش داشته باشید. این باعث می شود تا محل کار شادتر و کم تنش تر باشد. مهم نیست او چه کار می کند. شما بزرگ باشید و منش داشته باشید.
گفتن به مدیر یا سرپرست
اگر همه تلاش های شمابی ثمر بود و نتوانستید از عهده کارشکنی ها و زیرآبزنی های همکار خود خلاص شوید، همه چیز را با مدیر یا سرپرست بخش در میان بگذارید.
برای خود حق انتخاب قائل شوید
اگر متوجه شدید اوضاع بسیار بد است، بهتر است از آن محیط مسوم رها شوید. انسان های باهوش همیشه در حال آپدیت رزومه کاری و ارتقا موقعیت شغلی خود هستند.
همچنین بخوانید:
اشتباهات و رفتارهای نامناسب در محیط کار
چطور خشم خود را در محل کار کنترل کنیم؟